Arla Foods Rødkærsbro
Hydra Grene automatiserer produktionen med AGV truck

Mozzarella i døgndrift med førerløs gaffeltruck

AGV Scandinavia har leveret og installeret en AGV-løsning til fødevarevirksomheden Arla Foods Rødkærsbro. Arla Foods havde et ønske om at optimere det interne flow i produktionen og på lageret, og samtidig sørge for at sporbarheden på produkterne ligeledes bliver optimeret.

AGV’en ligger i fast rutefart på lageret, hvor den afhenter paller med stablede papkasser fra en transportcelle og fragter dem sikkert videre til et transportbånd, som derefter sender pallen til en folievikler. Denne proces tager blot et par minutter og foregår i døgndrift:

- AGV-løsningen er for mig at se et godt eksempel på nytteværdi i det samlede produktionsflow. Den selvkørende truck passer stort set sig selv og kører uden problemer på de veldefinerede ruter fra A til B. Det er nemt, enkelt og ligetil. Vi kan uden større besvær få ændret i køreruten eller andre funktioner, så AGV-løsningen kan tilpasses, hvis den eksempelvis skal køre længere eller stable på nye måder, fortæller teamleder Allan Poulsen fra Arla Foods.

AGV’en blev sat i drift i december 2016 og maskinen har kørt upåklageligt lige siden og er efterfølgende blevet udstyret med et Lithium-ION batteri til strømforsyning. Denne løsning gør at AGV’en kan oplade sig selv løbende mellem opgaverne, hvilket gør den meget mere fleksibel og altid klar når der er brug for den.

- Vi har gode erfaringer med AGV-løsningen. Vi kan se, at det fungerer, når der skal flyttes varer efter et fast mønster. Dermed gør den sit arbejde og frigiver ressourcer fra den interne logistik. Jeg kan se nogle gode perspektiver i dette, hvilket eksempelvis kunne være at udvide dens aktionsradius til lidt flere lokationer på lageret, udtaler Allan Poulsen fra Arla Foods.

Kort tilbagebetalingstid

Kombinationen af frigivelse af medarbejderressourcer, generel optimering af produktion og lager og nedbringelse af ulykker er dermed med til at nedbringe driftsomkostningerne.

Tilbagebetalingstiden er på et par år. Det er især løn og vedligehold, hvor de store besparelser ligger på sigt. Mange glemmer at indregne udgifter til de skader, som en traditionel truck ofte laver. En medarbejder kan blive forstyrret, være træt eller overse materiel. Det sker ikke med AGV’en, fordi sensorer automatisk stopper trucken, hvis den er på vej til at kollidere med enten mennesker, vægge eller andre maskiner, udtaler Lars Westmark.

 

Highlights

  • Optimering af arbejdsprocesser
  • Kort tilbagebetalingstid
  • Øget konkurrenceevne

 

Copyright AGV Scandinavia